PARIJS-DAKAR 1981-1988 &
   LE DAKAR 2002-2010

KLIK OP EEN FOTO VOOR EEN VERGROTING


 

 

 

 

GESCHIEDENIS TEAM JAN DE ROOY

 

VELEN VAN U VRAGEN ZICH MISSCHIEN AF WAT HET TEAM JAN DE ROOY IN HET VERLEDEN HEEFT GEPRESTEERD. HIERONDER VOLGT EEN OVERZICHT VAN ZIJN VERRICHTINGEN.

 

 

1981 - DAF 1800 'MIGHTY MAC'

 

  

 

TIJDENS DE 3E PARIJS-DAKAR IS HET NIET TEAM JAN DE ROOY, MAAR EEN TEAM VAN DAF TRUCKS B.V. DAT ZICH OP DEZE MONSTER-RACE STORT. MET EEN OMGEBOUWDE DAF 1800 FAV4X4, MET STARTNUMMER 304, BEGINT HET TEAM AAN DE RALLY. NA EEN ONGELUKJE VAN ……N VAN DE TEAM-LEDEN, DIE UIT DE AUTO VIEL EN EEN AGGREGAAT OP ZIJN ARM KRIJGT, KOMT ER HELAAS EEN VROEGTIJDIG EINDE AAN DIT AVONTUUR. HET NUMMER VAN DE VOLGAUTO IS BIJ ONS NIET BEKEND.

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: BEIDE AUTO'S UITGEVALLEN.

 

 

1982 - DAF NTT 2800 'DE NEUS'

 

     

 

IN DEZE EDITIE VAN PARIJS-DAKAR RIJDT JAN DE ROOY VOOR HET EERST MEE. HIJ DOET DIT IN EEN DAF NTT 2800 (DE ENIGE DAF DIE IS UITGERUST MET EEN TANDEMSTEL, DKX-11,6L MOTOR …N NEUS). AAN HET EIND VAN DEZE EDITIE, OP 20 JANUARI 1982, HEEFT JAN DE ROOY DEZE RALLY WINNEND AFGESLOTEN. DIT IS DE EERSTE ZEGE VAN DAF TRUCKS B.V. …N TEAM JAN DE ROOY IN HET KLASSEMENT VOOR VRACHTWAGENS BOVEN DE 10 TON.

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 381: 1E VRACHTWAGENS BOVEN DE 10 TON;
                               AUTO 382: GEARRIVEERD BUITEN DE TIJDSLIMIET.

 

 

1983 - DAF 3300 'DE KOFFER'

 

  

 

DIT JAAR HEEFT JAN DE ROOY MINDER GELUK TIJDENS DE RALLY. IN EEN SPECIAL HALVERWEGE DEZE RALLY, ……N MET VELE VERRADERLIJKE DIEPE GATEN, VERDWIJNT DE AUTO MET HOGE SNELHEID IN ……N ERVAN. HIERDOOR BREEKT DE VOORAS. DE REPARATIE KOST VEEL TIJD …N LEVERT EEN TIJDSTRAF VAN 6,5 UUR OP. HIERDOOR MIST JAN DE ROOY OP EEN HAAR NA DE EERSTE PLAATS. HET BESLUIT OM VOLGEND JAAR W……R AAN DE START TE VERSCHIJNEN, IS DAN AL WEL GENOMEN.

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 342: 2E VRACHTWAGENS BOVEN DE 10 TON

 

 

1984 - DAF 3300 'TWEEKOPPIG MONSTER'

 

     

 

IN DEZE EDITIE IS ER EEN NIEUWE TOEPASSING: HET GEBRUIK VAN 2 MOTOREN. TEVENS WERD DIT JAAR GEBRUIK GEMAAKT VAN TWEE CABINES. DE MOTOREN HEBBEN EEN GEZAMENLIJK VERMOGEN VAN RUIM 700 PK. DE VOORSTE MOTOR DRIJFT DE ACHTERAS AAN EN DE ACHTERSTE DE VOORAS. BEIDEN ZORGEN VOOR EEN TOPSNELHEID VAN 160 KM/U. NA EEN VEELBELOVENDE START, ZORGT EEN COMBINATIE VAN HET HOGE VOERTUIGGEWICHT EN TE GERINGE VEERWEGEN ERVOOR DAT DE ACHTERAS HET BEGEEFT. HIERDOOR BEGINNEN KEERRINGEN TE LEKKEN EN LOOPT ER EEN WIELLAGER DROOG. DOOR DEZE SCHADE MOET JAN DE ROOY DE RALLY IN ALGERIJE VROEGTIJDIG STAKEN.

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 521: UITGEVALLEN.

 

 

1985 - DAF 3300 'THE BULL'

 

  

 

OPNIEUW WORDT ER GEBRUIKGEMAAKT VAN TWEE MOTOREN. ……N MET EEN VERMOGEN VAN 420 PK EN ……N VAN 450 PK. SAMEN ZIJN DEZE MOTOREN VERANTWOORDELIJK VOOR EEN TOPSNELHEID VAN 165 KM/U. TOT 2 DAGEN V””R DE FINISH LOOPT ALLES OP ROLLETJES. EEN (TE) SMALLE DOORGANG, DIE DOOR DE ORGANISATIE IN HET PARCOURS IS GEPLAND, LEVERT HET TEAM ERNSTIGE VERTRAGING OP. HET TEAM HAALT DE REGLEMENTAIRE LIMIET NIET EN WORDT BESTRAFT MET EEN TIJDSTRAF VAN 15 UREN! TOCH WEET HET TEAM (621) HET KLASSEMENT VOOR VRACHTWAGENS BOVEN DE 10 TON TE WINNEN. DOOR DE TIJDSTRAF HET TOTAALKLASSEMENT VOOR VRACHTWAGENS NIET. HIERIN WERD ZE 15E. TOCH EEN REDEN OM DE VOLGENDE EDITIE W……R AAN DE START TE VERSCHIJNEN. HET 'TWEEKOPPIG MONSTER', DE AUTO VAN 1984, REED DIT JAAR MEE ALS SERVICETRUCK (623).

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 621: 1E BIJ VRACHTWAGENS BOVEN DE 10 TON,
                                         15E OVERALL;
                               AUTO 623: GEARRIVEERD BUITEN DE TIJDSLIMIET.

 

 

1986 - DAF 3600 'TURBO TWIN'

 

     

 

HET RALLY MONSTER MET STARTNUMMER 601 WAAR JAN DE ROOY DEZE EDITIE MEE AAN DE START VERSCHIJNT, IS UITGERUST MET TWEE 11,6 LITER MOTOREN. DEZE ZIJN ELK GOED VOOR RUIM 500 PK EN ZIJN SAMEN GOED VOOR EEN TOPSNELHEID VAN 200 KM/U. DE RALLY KRIJGT DIT JAAR EEN ENORME KLAP TE VERWERKEN, OMDAT BIJ EEN HELIKOPTERCRASH OPRICHTER EN ORGANISATOR THIERRY SABINE OM HET LEVEN KOMT. OOK BIJ TEAM JAN DE ROOY ZIT HET NIET MEE, WANT ZE VALT HALVERWEGE DE RALLY UIT. DE NUMMERS 602 EN 504 ZIJN DE NUMMERS VAN DE VOLGWAGENS.

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 601: UITGEVALLEN;
                               AUTO 602: TERUGGETROKKEN;
                               AUTO 504: TERUGGETROKKEN.

 

 

1987 - DAF 3600 'TURBO TWIN II'

 

  

 

EEN JAAR WAARIN HET FANTASTISCH GAAT VOOR HET HELE TEAM. ZOALS HET OP DE BEELDEN VAN DEZE EDITIE TE ZIEN IS, KON DE DAF TURBO TWIN II MET STARTNUMMER 600 ZICH METEN MET MENIG PERSONENAUTO. NA DE ZEGE IN HET VRACHTWAGENKLASSEMENT EN EEN BIJNA-TOP-10-KLASSERING IN HET OVERALL KLASSEMENT, IS HET DOEL IN IEDER GEVAL BEREIKT. DE NUMMERS VAN DE VOLGWAGENS ZIJN DIT JAAR: 631 EN 632.

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 600: 1E VRACHTWAGENKLASSEMENT, 11E OVERALL;
                               AUTO 631: 14E VRACHTWAGENKLASSEMENT, 64E OVERALL;
                               AUTO 632: 9E VRACHTWAGENKLASSEMENT, 55E OVERALL.

 

 

1988 - DAF 95 'TURBO TWIN X1' EN 'TURBO TWIN X2'

 

 

HET TEAM IS ER DIT JAAR MET TWEE VOERTUIGEN, DE "TURBO TWIN X1" EN "TURBO TWIN X2", EN HET IS BIJZONDER GOED VOORBEREID OP DE RALLY. HELAAS IS DIT JAAR GEBLEKEN DAT IN DE AUTOSPORT EEN ONGELUK IN EEN HEEL KLEIN HOEKJE KAN ZITTEN: DE TWEEDE TRUCK SLAAT OVER DE KOP, WAARBIJ EEN TEAMLID OM HET LEVEN KOMT. HET GEHELE TEAM HEEFT ZICH HIERNA UIT DEZE 10E EDITIE VAN PARIJS-DAKAR TERUGGETROKKEN EN DAF TREKT ZICH TERUG UIT DE RALLYSPORT.

 

DOOR HET FEIT DAT HET GEHELE TEAM ZICH HEEFT TERUGGETROKKEN, KOMEN ZIJ NIET MEER VOOR IN HET EINDKLASSEMENT EN IS ER GEEN VERMELDING.

 

 

2002 - DAF CF85 FAV4x4

 

Het is na een onderbreking van 13 jaar wederom zover, Team Jan de Rooy staat opnieuw aan de start van Parijs-Dakar. Ditmaal met als doel ervaring opdoen voor het jonge teamgenoot Gerard de Rooy. Een gewŤldige rally volgt, waarbij men veel leert en de veranderingen in zowel reglement als wedstrijd probeert te absorberen. Het doel wordt glansrijk bereikt, want beide trucks, DAF CF85 FAV4x4, zijn voorzien van een bijna 700 pk sterke 12,6 liter XEC DAF-motor die ook een sterke indruk achterlaat. In deze editie van Parijs-Dakar bestaat de rallytruck met startnummer 410 uit Jan de Rooy, Yvo Geusens, Gerard de Rooy en de assistentietruck met startnummer 623 uit Leo Donkers, Arno Slaats, Hugo Duisters.

 

Team Jan de Rooy tijdens de eerste truck special te Chateau Lastours op Zondag (218275 bytes) Team Jan de Rooy tijdens een special te Marokko, Woensdag 2 Januari 2002 (248958 bytes) Team Jan de Rooy rijdt MaritaniŽ binnen. (310263 bytes) Finish te Dakar, 13 Januari 2002 (208351 bytes) www.orthopedie.nl © Copyright

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 410: 6E VRACHTWAGENKLASSEMENT, 33E OVERALL;
                               AUTO 623: gearriveerd, maar zonder vermelding.

 

 

2003 - DAF CF75 FAV4x4

 

In deze editie van de rally komt Team Gauloises/De Rooy met twee dezelfde racetrucks op basis van de CF75: DAF CF75 FAV4X4. Elke 4X4 wordt aangedreven door een XE390C DAF-motor met een vermogen die vergroot is tot 750 pk. In vergelijk met de tijd van de Turbo Twins waren er twee motoren nodig voor dit vermogen. Er werd toen wel meer dan 1000 pk geleverd, maar gelet op de toerentallen waarbij die vrijkwamen en het koppel, dan beschikt deze enkele motor nu over meer power in een veel breder toerengebied. Zo zijn er nog een aantal verbeteringen aan de racetrucks. De ene truck met startnummer 409 wordt bestuurd door Jan de Rooy, die tevens teamleider is. De andere met startnummer 414 wordt door zoon Gerard de Rooy gereden.

 

     

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 409: 5E VRACHTWAGENKLASSEMENT;
                               AUTO 414: uitgevallen.

 

 

2004 - DAF CF75 FAV4x4

 

Jan en Gerard de Rooy vormen dit jaar weer de kern van het Team Gauloises/De Rooy. Zij hebben twee compleet nieuw door De Rooy zelf opgebouwde DAF trucks tot hun beschikking. Dit met volle en actieve steun van DAF waar alle techniek terdege is doorberekend. De trucks zijn opnieuw een stuk lichter van gewicht dan de vorige. Daarnaast is elke CF75 voorzien van een 12,6 liter XEC DAF-motor die door DAF tot dik 800 pk is opgevoerd. Dit jaar rijdt Jan de Rooy met startnummer 411 en Gerard de Rooy met startnummer 417.

 

     

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 411: uitgevallen;
                               AUTO 417: 3e VRACHTWAGENKLASSEMENT.

 

 

2005 - DAF CF75 FAV4x4

 

Ook dit jaar staan Jan en Gerard de Rooy elk met een zelf gebouwde racetruck aan de start. Beide hebben een DAF CF75 FAV4x4 tot hun beschikking die wordt aangedreven door een XE390C DAF-motor met zo'n 800 pk vermogen. Jan heeft startnummer 521 en Gerard rijdt met startnummer 516.

 

     

 

     

 

EINDKLASSERING VAN DEZE RALLY: AUTO 521: 4e VRACHTWAGENKLASSEMENT;
                               AUTO 516: 5e VRACHTWAGENKLASSEMENT.

 

 

2006 - DAF CF75 FAV4x4

 

Opnieuw willen ze elk met een DAF CF75 FAV4x4 de finisch halen. De welbekende 800 pk sterke XE390C DAF-motor ondersteund Jan en Gerard de Rooy daarbij, maar ...

 

     

 

... in editie 2006 zijn Team Jan de Rooy en Team Gerard de Rooy niet gestart, omdat hun rallytrucks niet zouden voldoen aan de voorschriften.

 

 

2007 - GINAF X2222

 

Om in deze editie van Le Dakar homologatie-problemen te voorkomen is het Team Gauloises/De Rooy overgestapt naar GINAF. GINAF produceert al jaren 4x4 wagens in serie-produktie. Een wijziging van de motor is niet aan de orde, het blijft de XE390C DAF-motor die een vermogen heeft van 800 pk. Ze zijn gestart met twee racetrucks, maar ...

 

     

 

... ondanks zorgvuldige voorbereiding vielen beide De Rooys in de 5e etappe van Le Dakar 2007 uit met motorpech.

 

 

2008 - GINAF X2222

 

     

 

De editie van 2008 is niet verreden. Deze is op het laatste moment afgelast vanwege onveiligheidsredenen in MauritaniŽ.

 

 

2009 - GINAF X2222, Gerard de Rooy

 

     

 

Vanwege de aanhoudende onveiligheid in MauritaniŽ heeft het bestuur van Le Dakar besloten om de editie van 2009 in Zuid-Amerika te rijden. In deze editie van Le Dakar is Gerard de Rooy als derde geŽindigd.

 

 

2009 - IVECO Trakker, Jan de Rooy

 

     

 

Jan de Rooy heeft dit jaar niet meegedaan aan Le Dakar, maar wel aan de Africa-Rally 2009. Deze werd dit jaar voor het eerst verreden. Jan is als eerste geŽindigd en Hans Bekx als tweede.

 

 

2010 - IVECO Trakker, Team De Rooy

 

Vanwege een rugblessure van Gerard de Rooy is het Team De Rooy niet van start gegaan in editie 2010 van Le Dakar.

 

 

2011 - IVECO Trakker, Team De Rooy

 

     

 

Gerard de Rooy is in de eerste etappe uitgevallen met een rugblessure. De rest van het Team De Rooy heeft de finish gehaald.

 

            2012 - IVECO Powerstar (Strator - torpedo) & IVECO Trakker Evolution 2

 

          

GERARD DE ROOY IS HET NA 25 JAAR NAAR ZIJN VADER JAN DE ROOY GELUKT OM DE ZWAARSTE

RALLY LE DAKAR 2012 TE WINNEN EEN MOOIE PRESTATIE VAN HET TEAM DE ROOY ALLE DEELNEMENDE VOERTUIGEN VAN HET TEAM DE ROOY ZIJN AAN DE FINISH GEKOMEN EN GERARD DE ROOY HEEFT OOK DE PRIJS VAN RTL GP RALLY RIJDER VAN HET

JAAR GEWORDEN HET IS VOOR GERARD DE ROOY DUBBEL FEEST GEFELICITEERD OOK NAMEN SHOW TEAM DAF VERZAMELAAR

 

 BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - 1982/2012 ©, FAMILIE DE ROOY / SON - 1982/2012 ©


 

[naar boven]

 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FAMILIE DE ROOY / SON, ONZE VRIENDELIJKE DANK - COPYRIGHT © 1982-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT © 1982/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN