GINAF MAG 2800 DKTL - 1984


 

 

GINAF MAG 2800 DKTL

 

 

MAG 2800 DKTL levert 25% beladingswinst bij vervoer van luchtvracht

 

Bij het luchtvrachtvervoer vindt het transport over de wat kortere afstanden van luchtvrachtcontainer niet plaats door de lucht, maar over de weg. Speciaal voor dit type vervoer tussen de Europese luchthavens onderling van deze zogenaamde wide-body-containers ontwikkelde DAF Trucks samen met GINAF, Nederlands fabrikant van wegvervoermiddelen en opbouwfabrikant Van Eck een voertuigcombinatie.

 

De wide-body-container
Vrijwel alle per luchtvracht vervoerde goederen worden in containers "verpakt". Een veel voorkomende luchtvrachtcontainer is de wide-body-container. De afmetingen bedragen 3,18x2,44x2,44 meter (lxbxh). Wellicht voor vliegtuigen een optimale bemating, maar bij het vervoer over de weg per "gewone" vrachtautocombinatie niet ideaal.

Het gewicht van de containers varieert tussen de 1 en 4 ton. Voor het vervoer van 4 van deze containers is een laadlengte vereist van zo'n 12,75 meter. Door een gebruikelijke vrachtautocombinatie en een trekker-opleggercombinatie kunnen maximaal vier wide-body-containers worden vervoerd.

 

25% beladingwinst
Om een voertuigcombinatie voor het vervoer van 5 wide-body-container mogelijk te maken binnen de wettelijke normen heeft DAF Trucks gekozen voor een wel zeer geavanceerd ontwerp: de MAG 2800 DKTL. Deze levert 25% beladingwinst.

 

 

De cabine is ingekort tot een uitwendige lengte van 1,33 meter en voorzien van een topsleeper/dakslaapcabine. Deze cabine uitvoering leidt tot een winst aan laadruimte van 0,72 meter.

De consequentie van deze "ingreep" is dat de bekende 11,6 liter motor niet meer onder de cabinevloer te plaatsen is. DAF Trucks heeft daarom als krachtbron gekozen de DKTL 1160-motor. Deze liggende motor is geplaatst tussen de assen van het voertuig. Het vermogen van deze motor bedraagt 185 kw/252 pk bij 2200 omw./min. en het koppel bedraagt 960 nm/97,5 kgm bij 1400 omw./min..

De "vaste" montage van de cabine levert nog eens 0,20 meter extra laadlengte op, omdat de ruimte tussen de achterzijde van de cabine en de voorkant van de laadbak vervallen is. Door deze constructiemethode wordt een laadlengte gerealiseerd van 9,67 meter. Dat is dus voldoende voor het vervoer van 3 wide-body-containers.

 

Gestuurde voorloopas
Om de grote laadbaklente ook qua gewicht volledig te kunnen benutten is gekozen voor een 6x2 bouwwijze waarbij de tweede as is uitgevoerd als een gestuurde vóórloopas. Bij een eigen gewicht van zo'n 8.100 kg resteert een bruto laadvermogen van 16.100 kg. Zelfs bij maximaal belaste wide-body-containers (4 ton per container) blijft qua gewicht ruim voldoende reserve voorhanden. Vanzelfsprekend is de wendbaarheid van de MAG 2800 DKTL optimaal door het toepassen van twee gestuurde assen.

 

Speciale aanhangwagen
Om binnen de 18 meter voertuiglengte de resterende twee containers te kunnen plaatsen werd gekozen voor de, uit het "volume-vervoer" bekende aanhangwagen met twee achter elkaar liggende assen. Ook reeds bekend is de hier toegepaste ver naar voren geplaatste vangmuilkoppeling. Deze constructie heeft het voordeel dat de tussenruimte tussen voorwagen en aanhangwagen beperkt kan blijven tot 0,56 meter. Voor de opbouw resteert dan een lengte van 6,44 meter.

 

 

Service-vriendelijk
Een horizontale onder de laadvloer gemonteerde motor is vanzelfsprekend minder goed toegankelijk dan een verticale onder de kantelcabine gemonteerde motor. Luiken in de vloer zoals bij bussen gebruikelijk is kan een oplossing zijn, maar bij een belading met vliegtuigpallets wil dat niet zeggen dat de motor continu optimaal bereikbaar is. De oplossing voor dit probleem is gezocht in het laten zakken van de motor door middel van een hydraulische pomp. De complete motor kantelt daardoor in het chassis waardoor ook de bovenzijde van de motor optimaal toegankelijk is. Het normale onderhoud wordt daardoor een routine-zaak.

 

"Collega" GINAF
Een voertuig zoals de MAG 2800 DKTL mag in ieder geval een "speciaal" voertuig genoemd worden. Om produktietechnishe redenen en het feit dat het een marktsegment betreft dat zeer indivueel van karakter is, heeft DAF Trucks voor de productie van de van de MAG 2800 DKTL gekozen voor een samenwerking met GINAF. Een fabrikant van technische hoogstaande bedrijfswagens voor specifieke, gespecialiseerde toepassingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat DAF Trucks "collega" GINAF niet als concurrent beschouwt, maar veel eerder als "aanvuller" van het eigen bedrijfswagenprogramma van DAF Trucks.

Dat GINAF bij haar productie voor een groot deel gebruikt maakt van componenten van DAF Trucks is een op het oog prettige bijkomstigheid. Maar het geeft er evenzeer blijk van dat GINAF de DAF-producten kent en zaken als betrouwbaarheid en levensduur weet te schatten op hun waarde.

 

 BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - 1984 ©


 

 

Met korte topsleeper-cabine nog meer nuttige laadruimte

 

 

slaapkamer is uitstekend en uit-stekend

 

 

 

 

Deze zomer lanceerde DAF Trucks een nieuwe cabine met topsleeper die bijzonder kort is en daarom (met name voor het grootvolumme-vervoer) extra laatruimte gunt aan de vervoerder. De nieuwe cabine neemt maar 1,33 meter in beslag van de maximaal toegestane combinatie-lente van 18 meter. In samenwerking met een kortkoppelsysteem kan een netto laadlengte van ruim 16 meter overhouden. Dit bereikt door het slaapcompartiment verder naar te plaatsen dan bij DAF's succes volle eerste topsleeper die overigens gehandhaafd blijft. Bij de nieuwe topsleeper - uitvoering ligt de achterkant gelijk met de achterwand van de cabine.

 

 

Compacte bouw

Ondanks de compacte bouw van de cabine werd ruimschoots rekening gehouden met de comfort wensen van de chauffeur. En dat geld zowel voor de "werkruimte" achter het stuur als voor de slaapruimte "op zolder". De topsleeper heeft een royale slaapplaats en is voorzien van een kastje, een leeslampje, een zijraam en een ventilatieluik in het dak. de topsleeper heeft een gunstige aerodynamische vorm.

 

 

Motor goed bereikbaar

De staande dkx 1160 dieselmotor (van 243 kw of 330 pk) met drukvulling en inlaatluchtkoeling valt door zijn bijzondere compacte bouw en plaatsing volledig binnen de cabine maten. Om dit te realiseren zijn de radiator en de inlaatluchtkoeler aan de rechterzijde  onder de cabine geplaatst de koeling van het koelwater en van de inlaatlucht wordt verzorgd door een hydrostatische ventilatoraandrijving. Omdat de cabine kantelbaar is, zijn motor en de andere componenten goed bereikbaar voor onderhoud.

 

 

Volledig vlak chassis

Een volledig vlak chassisraam en luchtvering op alle die assen bieden de mogelijkheid op de maximaal toegestane opbouwhoogte van 4 meter volledig te benutten. Omdat de nieuwe serie niet alleen als 2 asser maar ook als 3 asser leverbaar is, kan bovendien een optimaal nuttig laadgewicht op de weg gebracht worden. Dat is vooral van belang, als er niet uitsluitend sprake is van volumineuze lading, maar (ook) van gemengde lading of van zwaardere retourvrachten.

 

 

nu ook met de nieuwe prestatiekampioen

 

De voorovergebouwde topsleeper wordt voortaan geleverd in combinatie met motoren die gebouwd zijn volgens DAF's nieuwe motorentechnologie ATi (zie elders op de website).

Voor dit supervolumevervoer is dus ook beschikbaar de geheel nieuwe presentatiekampioen DKZ met 274 kw of 373 pk bij 2.000 omwentelingen per minuut. En dat alles bij een brandstofverbruik waar antieke motoren jaloers van worden. Daarmee legt de nieuwe F 3600 met supervolumetopsleeper voortaan figuurlijk en letterlijk extra gewicht in de schaal, als er sprake is van gemengde lading of zwaardere retourvrachten. DAF zorgt er met deze oplossing voor dat de balans van de vervoerder nog verder doorslaat naar de positieve kant.

Overigens komt ook de geheel vernieuwde DKZ met ATi in aanmerking voor dit type transport. Hij levert 260 kw of 354 pk bij 2.200 toeren per minuut, terwijl hij nauwelijks dorst (naar brandstof) kent.

 

 BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - 1985 ©


 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 1984-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 1984/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN