DAF TESTBAAN BUITENLAND

KLIK OP DE FOTO VOOR EEN VERGROTING

 

DAF Trucks beproeft vrachtwagens in ijskoud Lapland ...

In 2000 werd er een testrit gemaakt met de nieuwe CF-serie in Lapland. Op een gegeven moment was het er wel erg koud: 45 graden onder nul. Maar voor de mensen van de beproevingsafdeling van DAF Trucks is dat geen probleem. Hoe kouder, hoe mooier. Iedere winter gaat DAF met nieuwe modellen naar Kiruna in Lapland, zo'n 200 km boven de poolcirkel en zo'n 2500 km van huis.

Een temperatuur van 45 graden onder nul was ook voor de mensen daar wel koud, het was er al 20 jaar niet meer zo koud geweest! Bij dergelijke temperaturen komt bijna alles tot stilstand; vrijwel iedereen blijft thuis en wacht op betere tijden. Zelf heeft DAF als criterium dat de truck het tot 32 graden onder nul probleemloos moet blijven werken. Nu werd het testen toch wat moeizamer. Voor 32 tot 40 graden onder nul geldt dat de hoofdfuncties het nog moeten doen. Voor lagere temperaturen, dat hier het geval was, heeft DAF zelfs geen criterium, ook omdat dat in Europa toch bijna niet voorkomt.

Doelstelling die altijd centraal staat is dat het een vrachtwagen is die een vervoerder op een willekeurige plaats inzet en op ieder tijdstip. Dus ook met volle belading in snikhete zomers in Spanje en ijskoude winters in Lapland. Tests worden altijd uitgevoerd in het ontwikkelingscentrum en Eindhoven. Daar wordt bijvoorbeeld een vrachtwagen in een grote koelcel gereden en dan blootgesteld aan extreem koude temperaturen. Waarom ze dan toch praktijk tests doen? Omdat DAF toch nog altijd probleempjes tegenkomt die ze in het laboratorium niet vonden. Ook al kost het veel geld, uiteindelijk heeft iedereen er baat bij.

Het team van zes tot acht mensen is ongeveer zo'n vier weken bezig met rijden en testen. Hard werk van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, zeven dagen per week. Meestal gaan er drie vrachtwagens mee. Eentje daarvan is omgebouwd tot servicewagen, voor als er gesleuteld moet worden onderweg. Het betreft nieuwe wagens die getest worden, maar ook bestaande modellen die verbeterd zijn.

De bedoeling van de koudetesten in Lapland is na te gaan of alle onderdelen bij zeer lage temperaturen goed functioneren en ook te controleren of het in de cabine voldoende warm blijft. DAF stelt dat de chauffeur nog in trui moet kunnen zitten bij 20 graden onder nul. Dat stelt hoge eisen aan het verwarmingssysteem, mede doordat moderne motoren zo ontworpen zijn om zo min mogelijk warmte te verliezen. Deze tests gebeurt zonder lading op de truck. Dus is er minder te trekken, dus minder brandstof te verbranden, dus minder warmte afgifte door de motor. Natuurlijk wordt er ook gekeken of de ruiten goed ijsvrij blijven en of het voor het gevoel ook behaaglijk is.
Als het koud wordt, krijgt een vrachtwagen het behoorlijk moeilijk. Het starten gaat langzamer omdat de accucapaciteit terugloopt, de olie wordt iets stroperiger en het verbrandingsproces loopt moeilijker. Zelfs metalen kunnen bij de verkeerde samenstelling knappen, rubbers kunnen hard worden en kraken. Dat is iets waar ze bij DAF geen genoegen mee nemen. Rubbers moeten hun werk blijven doen en ook het comfort niet beinvloeden. Ook gaan de mensen van DAF na of er bij een sneeuwstorm genoeg lucht in de motor komt en of het filter niet verstopt raakt met sneeuw.

Werken bij DAF vindt Steef van 't Slot, researchingenieur, niet erg. ook niet bij die lage temperaturen. "Wel lastig, want je balpen schrijft dan niet meer, JE digitale horloge staat stil." Sleutelen is dan extra lastig, want met dikke handschoenen kan je moeilijk sleutelen. Daarom heeft DAF een loods gehuurd in Kiruna waar de vrachtwagens in kunnen. 's Avonds gaan ze weer naar buiten en wordt de cabine omhoog gedaan, zodat de kou er goed vat op krijgt. Extreme kou heeft volgens Steef minstens net zoveel impact als hitte.

 

... en in snikheet Spanje

Voor het testen in hevige warme klimaatomstandigheden vertrekt DAF iedere zomer naar Spanje, de Sierra Nevada. Daar worden de vrachtwagens onder volle belading uitvoerig getest. Soms bij wel 40 graden boven nul. Dat zijn de extremen waaraan een DAF vrachtwagen wordt blootgesteld. En als die vrachtwagen DAF heet: zal die probleemloos blijven functioneren.

 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT 1984-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT 1984/2012

copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN