DAF FCV (Future Concept Vehicle)

 

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF toont een blik terug in de toekomst

 

 

 

 

De FCV is het resultaat van een project dat eind jaren '80 werd uitgevoerd om de grenzen van het technisch mogelijke te verkennen. De FCV is geen prototype , maar een concept vehicle: een wagen om ideeŽn te testen.

 

Bij het project verplaatsten de ontwerpers zich in de vervoerder die in de eerste plaats geÔnteresseerd is in laadvolume en laadvermogen. Dit betekende dat de wagen als het ware van boven naar beneden moest worden ontworpen: eerst de maximale opbouwmaten bepalen, dan het technische gedeelte. Ir Harry Schatte, die helaas kort geleden is overleden, heeft een belangrijke rol gespeeld bij de omzetting van deze ideeŽn in technisch uitvoerbare constructies.

 

Om een zo groot mogelijke en lichte opbouw te verkrijgen, moest een chassis worden ontworpen met een maximale stijfheid om de torsiekrachten op de opbouw tot een minimum te beperken. Het resultaat was een kokerchassis uit aluminium, dat geschikt was voor een lichte, gewichtsbesparende opbouw. Daarna waren de assen aan de beurt. Aan de voorkant kwam er onafhankelijke wielophanging, omdat er voor een gewone vooras geen plek was. Verder werd het chassis voorzien van twee luchtgeveerde achterassen, waarbij de eerste achteras gestuurd en aangedreven was.

 

De aandrijving liep door het kokerchassis naar het DDDS -Double Drive Differential System- dat de aandrijfkracht 1/3 - 2/3 over de 28 en 38 as verdeelde. De derde as was een bijzondere uitvoering, waarbij de dragende en aandrijvende functies gescheiden waren. Een vierkant frame verzorgde de dragende functie en aan dit frame werden de aandrijfassen en de schijfremmen bevestigd. Deze constructie maakte het mogelijk de aandrijving in een rechte lijn tot aan het tweede differentieel door te trekken. Openingen in het kokerchassis bespaarden gewicht en boden toegang voor onderhoud .

 

Een van de doelen was een lage chassishoogte om een maximale laadhoogte te realiseren. Maar dat betekende kleinere banden met een andere breedte-hoogte verhouding dan normaal om het gewenste luchtvolume voor het maximale draagvermogen te verzekeren. Deze banden werden speciaal door Michelin voor de FCV ontworpen en geproduceerd. Zo ontstond een wagen die een volumineuze opbouw met een binnenhoogte van ca. 3 meter combineerde met een maximaal laadvermogen. Een vervoerder zou nu, bijvoorbeeld een partij witgoed in drie lagen naar ItaliŽ kunnen transporteren, en een partij Toscaanse tegels meebrengen als retourlading.

 

Maar omdat de bandenmaat afweek van de norm, pasten ook de schijfremmen niet meer op de wielen. Het probleem werd opgelost door de remmen buiten de wielen te monteren, in de koelende rijwind. De elektronisch gestuurde lucht-hydraulische remmen met ABS remden alle wielen gelijktijdig af, inclusief die van een eventuele volgwagen. Maar de remwerking kon ook zo worden ingesteld dat iedere volgende as een fractie van een seconde eerder remde dan de voorgaande om oploopeffecten te voorkomen.

 

Omdat er geen doorgaande vooras was, konden de 11.6 liter motor, de geautomatiseerde ZF versnellingsbak en de cabine lager worden gemonteerd. Ook het op afstand monteren van onderdelen zoals dynamo, compressor, stuurpomp, etc. droeg bij aan de lagere vloerhoogte van de cabine. Deze onderdelen werden hydrostatisch aangedreven en elektronisch bestuurd. Zij werkten alleen als het nodig was en bespaarden zo motorvermogen. Radiateur en inlaatluchtkoeler vonden een plek aan weerszijden van de motor.

 

De FCV kreeg tenslotte een aangepaste Topsleeper-cabine die vanwege haar beperkte lengte niets afsnoepte van de beschikbare laadlengte. Om in de cabine te komen, moesten eerst de treden pneumatisch worden uitgeschoven. Motortunnel en doorvoeropeningen ontbraken in de cabine, zodat er ook zonder geluidsisolatie weinig motorgeluid in het interieur doordrong. De instrumenten zagen eruit als analoge instrumenten, maar gaven hun informatie digitaal door.

 

Het resultaat was een wagen die reed als een go-cart en die nog steeds geldt als ťťn van de meest vooruitstrevende vrachtwagenontwerpen !

 

 

 

bron: daf museum / eindhoven - copyright © 1985/2012

FOTO'S GEMAAKT Door daf trucks n.v / eindhoven - COPYRIGHT © 1985/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN