DAF 2800 SERIE - 1974 T/M 1984

 

Economisch en vooral rendabel transport kan alleen maar door voertuigen van de beste kwaliteit worden waargemaakt. Het moeten voertuigen zijn met lage exploitatiekosten. Bedrijfszeker en met een lange levensduur. Met prestaties op maat en zuinig als geen ander. Het moeten voertuigen zijn waarmee de variabele kosten als het ware vast worden gemaakt; waarop de chauffeursinvloeden een minder grote rol spelen. En dat kan alleen maar door de DAF 2800-serie worden waargemaakt.

De DAF 2800 DKSE, de kilometervreter met ’ economy diesel ’ levert voor het zware internationale transport, naast de gevraagde prestatie, een ingebouwde brandstofbesparing op . Hierbij zijn een geringe slijtage, grote bedrijfszekerheid en lange levensduur belangrijke elementen die uw exploitatierekening gunstig zullen beinvloeden.

 

Een ander gedeelte van de DAF2800-serie is vooral bestemd voor het veeleisende zware transport op de kortere afstanden waarbij het soort vervoer om reservecapaciteit vraagt. En dat kan wanneer dezelfde componenten van het zware internationale vervoer hiervoor ter beschikking worden gesteld. De 2800 DKTD is toonaangevend in deze klasse.

 

 

De beroepschauffeur op de internationale routes zal de ruime comfortabele slaapcabine van de 2800-serie kiezen,  omdat hij weet dat deze is ontworpen als zijn tweede thuis. Met veel leef - en werkruimte.

Veiligheid. Bedieningsgemak, een laag geluidsniveau en goede temperatuurbeheersing. Met een perfecte zitpositie achter het stuur en een goed en veilig uitzicht rondom. En als er geen slaapplaatsen nodig zijn maar op alle andere punten wel dezelfde hoge eisen worden gesteld, dan levert DAF deze cabine in een korte uitvoering. Even ruim en comfortabel. Met een gemakkelijke instap.

 

 

DAFcabines: ruim, comfortabel en veilig en met een grote duurzaamheid.

 

Enkele kenmerken van deze cabines zijn :

 

* Een enorme hoeveelheid ruimte. Ruimte om te leven en te werken. Het is voor de beroepschauffeur

zijn thuis.

* Het slaapcompartiment met 2 bedden kan rondom goed worden verduisterd, waarbij het gordijn midden in de cabine woon- en werkruimte van elkaar scheidt. Het bovenste bed kan ook in een lagere positie worden geplaatst waardoor een slaapplaats ontstaat, of indien nodig 2 zitplaatsen, met extra opbergruimte

onder het bed. Het slaapcompartiment heeft dubbele beglazing.

*Voor de vele uren achter het stuur is er een perfecte zit. Luchtgeveerd, met vele instelmogelijkheden,

waardoor een uitstekende positie achter het stuur wordt verkregen. De bekleding is van 100% wol;

slijtvast, prettig om op te zitten en goed schoon te houden. Ook de cabinevloer is eenvoudig en goed te

reinigen.

*Naast een perfecte zit is er een groot bedieningscomfort. Alle bedieningsorganen en schakelaars binnen

handbereik. Instrumenten en controlelampjes logisch en goed zichtbaar opgesteld. De toerenteller met zijn

gekleurde vlakken staat centraal, zodat gemakkelijk in het gunstige, zuinige, toerengebied kan worden

gereden. Een combinatieschakelaar, direct onder het stuurwiel aan de stuurkolom bevestigd, bedient alle

hoofdfuncties.

*Het voortreffelijke uitzicht rondom completeert het bedieningscomfort en accentueert de veiligheid.

Grote ruiten en trillingsvrij opgestelde, verwarmde spiegels, dubbele koplampen en een grote ontwasemings-/ontdooiingscapaciteit van de verwarming met zijn vele regelbare uitstroomopeningen, ook voor de zijruiten,

zorgen voor een altijd veilig uitzicht.

*En met het in productie komen van het vernieuwde lakprocedé is bovendien de duurzaamheid van de DAF-cabines gegarandeerd. De 5 jaar fabrieksgarantie staat daar borg voor. Door de zinkprimerbe-

handeling - van te voren aangebracht op alle plaatsen waar men later niet of nauwelijks nog kan bijkomen -

door de met zorg uitgevoerde naadafdichting, door het elektrostatisch lakken en door het, in productie,

aanbrengen van een additionele bescherming van alle holle ruimten en naden (de welbekende ML-behan

deling).

Omdat de DAF 2800-serie een voertuigserie is voor zwaar internationaal transport met treingewichten van

38 ton en hoger en voor het zware werk op de kortere afstanden, zijn in deze voertuigserie vele uitvoerings-

varianten leverbaar.

 

Trekkers zijn er in 3 verschillende uitvoeringen.

* De 4x2 trekker ( FT ) ; een tweeassig trekkerchassis bestemd voor 2- en 3-assige opleggers.

* Drie-assige trekkerchassis met sleepasconstruktie (FTS) die o.a. bij oliemaatschappijen en stenen-

transporteurs veel wordt toegepast.

* Drie-assige trekkerchassis met dubbel aangedreven tandemstel (FTT) voor èn hoge koppelingsdruk èn

hoge prestaties.

De vrachtwagenserie van de F 2800 kent een nog grotere verscheidenheid.

* Twee-assige vrachtwagens (FA) voor het internationale vervoer van groenten en fruit, bulktanktransporten,enz.

* Drie-assige vrachtwagens met sleepas (FAS) ; de snelle bode maar dan met meer gewicht.

* Drie-assige vrachtwagens met dubbel aangedreven tandemstel (FAT) voor hoge gewichten èn hoge

trekkracht, hetgeen o.a. bij het grondverzet wordt verlangd.

 

Technische kenmerken van de DAF 2800-serie zijn:

* L-vormige smeedstalen vooras(sen) met een draagvermogen van 7 ton.

* Fusèe's met naaldlagering voor lage stuurkrachten en prettig rijgedrag.

* Hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting die al bij lage motortoerentallen een grote bekrachtiging oplevert

en moeiteloos manoeuvreren mogelijk maakt. Daarbij is nauwlettend in het oog gehouden dat bekrachtiging

en gevoel in het stuur goed op elkaar zijn afgestemd. Bij de dubbel gestuurde voorassers is tussen de eerste

en tweede as een bekrachtigingscilinder geplaatst.

* Grote wielinslag hetgeen resulteert in een grote wendbaarheid.

 

Er worden diverse veersystemen in de voertuigen van de F 2800-serie toegepast.

* Lange , soepele wrijvingsarme paraboolveren met daarop afgestemde schokdempers en stabilisatoren op

twee-assige trekkers.

* Half-elliptische bladveren met schokdempers en, in vele gevallen, stabilisatoren voor twee-assige

vrachtwagens.

* Sleepassers, met op de niet aangedreven as speciale schokdempers, hebben een vanuit de cabine te be-

dienen hydraulische hefinrichting voor de sleepas.

* Op het dubbel aangedreven tandemstel worden, voor trekkers, paraboolveren met schokdempers en een

stabilisator geleverd. Voor het veeleisende werk bij de vrachtwagens worden half-elliptische bladveren

toegepast. Door de speciale ophanging van dit tandemstel is een bijzonder goede rolstabiliteit verkregen.

 

De moderne bedrijfswagens uit de F2800-serie zijn uitgerust met een bedrijfszeker en duurzaam remsysteem.

* De bedrijfsrem is een luchtdrukmechanisch 2-krings remsysteem.

* De lastafhankelijke remregeling op de achteras(sen) zorgt voor een juiste remkrachtverdeling onder

variabele beladingssituaties.

* Kenmerkend voor de voertuigen van DAF Trucks is het grote remvoeringoppervlak en de grote rem-

luchtvoorraad.

* Ruimbemeten veerremcilinders bedienen de noodrem (handrem) en de parkeerrem.

* De standaard gemonteerde, effectief werkende motorrem spaart de bedrijfsremmen.

* Met de inbouw van een elektrische of hydraulische rem in de aandrijflijn is rekening gehouden.

* Door gebruik te maken van flexibele remleidingen van kunststof is het systeem betrouwbaar en gemakkelijk te onderhouden. Bovendien worden de leidingen van de verschillende kringen met behulp van

speciale aansluitblokken foutloos gekoppeld.

* Uiteraard kunnen de DAF-bedrijfswagens worden uitgerust met de door DAF Trucks geteste antiblok-

keersystemen (ABS) voor extra veiligheid onder extreme omstandigheden.

* De bedrijfswagens uit de DAF 2800-serie hebben een groot elektrisch vermogen; twee accu's van 180Ah

en een wisselstroomdynamo van 35 A.

* Het totale elektrische systeem is erg eenvoudig in onderhoud. De toegepaste elektrische draadbomen

hebben gecodeerde en gekleurde bedrading en zijn onderling verbonden met centrale stekers.

* Deze draadbomen monden uit in het EDC (elektrisch distributie centrum) dat op een veilige, buiten de crash-zône gelegen, corrosie- en trillingsvrije plaats in de cabine is ondergebracht; tussen chauffeur en bij-

rijder. Hierin zijn ook de relais en zekeringen ondergebracht.

* De accu's worden afgeschermd door een kunststof deksel met snelsluitingen. Het deksel voorkomt kort-

sluiting en vervuiling.

 

Een sterk en geheel vlak chassisraam vormt de ruggegraat van de F 2800-bedrijfswagens. Er zijn geen

leidingen, klinknagels, of boutkoppen die de opbouw bemoeilijken.

* Trekkers zijn uitgerust met hoekprofielen voor een eenvoudige koppelmontage.

* De vrachtwagens zijn uitgerust met een in 4 postities verplaatsbare trekhaakbalk om eenvoudig de

achteroverbouw en opbouwlengte op elkaar af te stemmen.

* De 6x4 en 8x4-chassis hebben speciale dwarsbalkbevestigingen. Door middel van een zadelconstructie

wordt een juiste krachtenverdeling tot stand gebracht. Het chassis krijgt daardoor tevens de vereiste

souplesse om de bewegingen van de opbouw, voortvloeiend uit de wegomstandigheden, goed te kunnen volgen.

* Betonmixerchassis worden, af fabriek, geleverd met onder meer bevestigingsplaten voor de schuifvaste

bevestiging van de opbouw, pompbalk, uitlaat achter de cabine omhoog en vliegwiel P.T.O.

 

De voertuigen uit deze bedrijfswagenserie zijn met verschillende aandrijfmogelijkheden en asreducties leverbaar.

* De aangedreven as van de 4x2 en 6x2 typen heeft na de kroonwiel/pignonreductie nog  een naafreductie.

Dat betekent een gematigde belasting van de  ascomponenten waardoor een lange levensduur wordt

gewaarborgd. De as heeft een draagvermogen van 13 ton. Bovendien kan deze as worden voorzien van

een mechanische differentieelblokkering.

* In de sleepas-uitvoeringen wordt deze as met naafreductie gecombineerd met een sleepasconstructie;

twee onafhankelijk van elkaar opgehangen aseinden. Dit 18 tons sleepasstel kan worden geleverd met een

elektrohydraulische hefinrichting.

* De 6x4 en 8x4 modellen hebben het dubbel aangedreven tandemstel, type 2699 T. Beide assen hebben

naafreductie- geen opwindeffect omdat een belangrijk deel van de koppelvergroting in de wielnaaf

plaatsvindt- als door de differentieelblokkeringen in as-en tussendifferentieel, ontstaat een hoge terrein-

waardigheid. Dit wordt extra geaccentueerd door de grote pendelweg van de assen en de grote bodem-

vrijheid. Door de speciale asophanging met 8 reactiearmen, die ook zorgen voor de opname van rem-en

acceleratiekrachten, is een uitstekende rolstabiliteit verkregen. De totale constructie vraagt weinig onderhoud.
 

Voor de categorie speciale transporten heeft DAF Trucks ook een categorie speciale voertuigen.

Het zijn voertuigen waarbij hoge voorasbelastingen èn grote wendbaarheid tot de voornaamste kenmerken

behoren.

 

* Drie-assers met twee gestuurde voorassen (FAB) en èèn aangedreven achteras. Deze zijn te vinden waar

bijvoorbeeld zware laadkranen direct achter de cabine worden gemonteerd.

* Vier-assers met sleepasstel en 2 gestuurde voorassen (8x2).Door hun hoog nuttig draagvermogen bij

uitstek geschikt voor o.a. vee-en houttransport.

* De 8x4 tandemassers (FAD). Hoog nuttig draagvermogen, wendbaarheid èn goede weg-/terreineigen-

schappen spelen hier een hoofdrol. Deze chassis vormen de onderbouw voor 9 m³ betonmixers, zand- en

grindkippers of ze vinden hun toepassing in het bietentransport en veevervoer.

 

De DAF 2800-serie bij uitstek geschikt voor het zware volumetransport.

 

* Dakslaapcabine

* Luchtvering

* Hoog draagvermogen en hoge treingewichten

* Groot motorvermogen

 

Luchtvering, een `must` voor moderne vervoerders.

 

Alle 4x2 en sleepassers uit de F 2800-serie kunnen worden uitgerust met luchtvering.

 

* Maximaal veercomfort

* Bescherming van kwetsbare lading en opbouw

* Tijdwinst bij wisselbaksystemen

* Tijdwinst bij aan-en afkoppelen van opleggers.

* Bovendien is het DAF-luchtveringssysteem bijzonder onderhoudsvriendelijk.

 

DAF 11,6 liter dieselmotoren voor grote bedrijfszekerheid en lange levensduur.

De DKS 1160 E `economy diesel` met ingebouwde zuinigheid.

 

Vele kostenbewuste vervoerders van vandaag zoeken naar middelen om de variabele exploitatiekosten

zo veel mogelijk `vast` te maken; om zoveel mogelijk externe en daardoor onzekere factoren uit te sluiten.

De DAF DKS 1160 E dieselmotor doet dit.

 

* Max. toerental van 1800 omw/min, hetgeen:

- een weinig van de rijstijl afhankelijke zuinigheid tot gevolg heeft.

- minder slijtage en dus een lange levensduur betekent.

- een laag geluidsniveau verzekert

* Max. koppel van 1260 Nm/129 mkg bij 1300 omw/min. Door de flinke koppeltoename bij afnemend

motortoerental is een bijzonder elastische motor verkregen die een goede trekkracht en hoge gemiddelden

verwezenlijkt.

* Het max. vermogen is 206 kW/280 pk bij 1800 omw/min.

* Een hoog motorrendement wordt verkregen door toepassing van het beproefde DAF-recept: drukvulling

met inlaatluchtkoeling. Het is een systeem dat door DAF Trucks ruim 10 jaar geleden werd geïntroduceerd

en inmiddels vele navolgers kent.

 

De DAF 2800-serie kan ook worden geleverd met een dieselmotor die van de zwaarste versie is afgeleid,

de DKTD 1160. Deze motor is alleen met drukvulling uitgerust en levert een max. vermogen van 188 kW/

256 pk bij 2200 omw/min.

 

Om een zuinige bedrijfswagen te maken is meer nodig dan alleen een zuinige motor. Het is even belangrijk

dat de overige componenten van de aandrijflijn zo op de motor zijn afgestemd dat er zoveel mogelijk in het

toerengebied van de motor kan worden gereden en dat er steeds voldoende trekkracht ter beschikking staat.

 

* In combinatie met de DKS 1160 E motor staat de volledig gesynchroniseerde 8-versnellingsbak met

splittergroep ter beschikking. Zestien, goed verdeelde stappen staan ter beschikking, waarbij de over-

brengingsverhoudingen van de bak, in combinatie met de achterasreductie, goed aansluiten op het toeren-

gebied van de motor. De dubbele H-schakeling waarborgt een gemakkelijke en foutloze bediening.

 

* De DKTD 1160 wordt uitgerust met een volledig gesynchroniseerde 6-versnellingsbak met voorschakelbak waardoor 12 versnellingen ter beschikking staan.

 

DAF Trucks levert alleen de beste kwaliteit.

 

De kwaliteit van de DAF 2800-serie, en dat geldt voor alle bedrijfswagens van DAF Trucks, wordt niet op

de gemakkelijkste manier verkregen.

 

* Het start met een vervoersbranche gerichte ontwikkeling en constructie, waarbij motor, voertuig en

transportomstandigheden samen bepalend zijn.

* Er vinden uitgekiende testprogramma`s plaats in de laboratoria aan voertuig en componenten.

* Hand in hand hiermee gaan de praktijktesten op de eigen proefbaan van DAF Trucks. Hier worden

situaties nagebootst onder (over)volle belasting. Op het wasbord, de torsiebaan, goed gebaande wegen

en in de bouwput.

* De wagens worden aan de tand gevoeld in de rauwe werkelijkheid van het dagelijks vervoer.

Beproeven voor de toekomst.

* En dan volgt de produktie. Het is een precisieproces met hoogwaardige materialen en met hoogwaardige

bewerkings-en montagetechnieken.

* Uiterst modern hierbij is het vernieuwde lakprocèdè. Met zijn voorbewerking ook op die plaatsen waar men later niet of nauwelijks nog bij kan komen. Met het elektrostatisch aflakken. Met als extra zekerheid de

-in productie, tijdens de opbouwfase-uitgevoerde ML-behandeling. Met de kataforetisch lakbehandeling

van alle aan te bouwen chassis-en cabinedelen.

* De kwaliteit van het DAF product wordt geruggensteund door een kwaliteits serviceorganisatie.

Door de vakkundige training van monteurs. Door op de praktijk van uw vervoersomstandigheden afge-

stemde onderhoudsschema`s. Door de unieke onderdelenvoorziening. Door de landelijke 24-uurs service

(ITS,tel. 040-143000), die het hele jaar door bereikbaar is. Uw Daf-service is nooit verder weg dan de

dichtstbijzijnde telefoon.

* DAF Trucks gaat nog verder. De nieuwste technieken worden aangewend om het voertuig nog beter,

nog zuiniger te maken (Economy diesel, VISAR). Om u te adviseren welke DAF bedrijfswagen in welke

uitvoering - met de daarbij behorende exploitatiekosten - voor u de meest rendabele is (TOPEC).

 

Niets is DAF Trucks teveel om alleen de beste kwaliteit te leveren, zodat u tevreden bent over uw beslissing een DAF-bedrijfswagen aan te schaffen.

 

 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 1974-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT © 1974/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN