DAF 2100 REPORTAGEWAGEN NOS/NOB - 1985

 KLIK OP FOTO VOOR EEN VERGROTING


 

   

 

 

DAF 's als dragers van beeld en geluid

 

 

 

 

Soms zie je ze rijden, de wagens van de NOS (Nederlandse Omroep Stichting), die grote grijze auto's, vaak alleen of met tweeŽn bijeen, maar ook wel eens een hele "trein". De NOS moet "overal" bij kunnen, want als facilitair bedrijf voor de Nederlandse omroepen moet je op locatie werken voor alle opnamen die niet in de studio's in Hilversum en Bussum kunnen worden verzorgd. We hebben het over rijdende studio's ofwel, zoals ze intern genoemd worden, rijdende productiemiddelen. De NOS heeft immers als "facilitair bedrijf" binnen het Nederlandse omroepbestel de taak om de omroepverenigingen met technische assistentie bij te staan. Dit vindt plaats als deze verenigingen die zelf niet kunnen inzetten. De NOS verhuurt dus techniek en mensen aan de omroeporganisaties.

 

Rijdend pakhuis

 

Even voor de aflevering van de NOS-24 en de NOS-25, die zijn gebouwd op DAF's van het type FA 2105 DH 505, mochten wij wat rondneuzen in reportagewagen 25. Wel overal afblijven, was het devies. Deze waarschuwing was al bijvoorbaat niet nodig, want bij het zien van zoveel apparatuur viel de mond stil en gleden de handen als vanzelf in de zakken van de pantalon. Vervolgens heeft een team van hooggekwalificeerde NOS-technici twee keer de normale tijd nodig om uit te leggen hoe al dat spul heet, wat die woorden betekenen en waarvoor die dingen dan weer voor dienen.

 

Het leek een pakhuis vol knoppen, beeldschermen, draaitafels, geluidmixers, apparatuur voor ondertiteling, regiebedientafels, mengers, keyers, videocassetterecorders en nog veel meer. Hoe ze alles in drie gescheiden werkruimten achter de gestroomlijnde cabine hebben weten onder te brengen, is onbegrijpelijk. Hoe dan ook, het is een complete drie- camerawagen geworden met een aansluiting voor een vierde, in dit geval een (draagbare) schoudercamera.

 

De NOS kan nu twee zulke splinternieuwe wagens ter beschikking stellen aan de omroepen tegen een redelijke huurprijs, wel te verstaan. Het bijbehorend bedienend personeel is 25 man sterk. Vandaar natuurlijk de "trein", want er horen een vaste matariaalwagen, een bus voor het personeel, plus mogelijk nog een kleinere wagen en enkele personenwagens bij. Wie zijn omroepbijdrage nog niet had betaald, gaat dat bij het lezen van dit verslag vast en zeker alsnog doen.

 

 

De NOS heeft natuurlijk de beschikking over een uitgebreid park aan rijdende productiemiddelen. Een belangrijk deel staat op DAF-chassis. Men heeft vanaf de oprichting een twee-merkenpolitiek  voorgestaan. Voor de nieuwste units werk is voor DAF gekozen, omdat de technische specificaties de idealen van de NOS-experts het dichtst benaderden. De luchtvering was daar een belangrijk onderdeel van.

 

Project-team

 

Het is duidelijk dat een dergelijk gecompliceerd geheel niet vanaf een folder in de showroom wordt besteld. een project-team van eigen specialisten van de afdeling ontwerp van de NOS luistert naar de wensen en suggesties van de mensen die met de wagen moeten rijden en werken. Dat zijn bijvoorbeeld de cameralieden, de geluid- en lichttechnici en de onderhouds- en beheerploeg. Aan de hand hiervan stelt het uit vier man bestaande project-team een boekwerk samen, compleet met bestekken, tekeningen, afmeting, noodzakelijke apparatuur en alles wat er nog meer nodig is om een reportagewagen goed te laten functioneren. De nodige spullen worden letterlijk over de gehele wereld ingekocht. Maatstaf daarbij is, behalve prijs en kwaliteit, ook de vraag of het geheel wel een homogene installatie zal vormen.

 

Toen in januari 1984 in het kader van de zendtijduitbreiding meer geld beschikbaar kwam, kon de NOS een viertal "treinen" bestellen, waarvan er ťťn als vervanging gold. De totale investering aan allerlei nieuw materieel was 37 miljoen gulden, waarvan alleen al circa 9 miljoen gulden voor de DAF's nummer 24 en 25.

 

Rennen we in gedachten even langs het wagenpark, dan zien we voor de radio 8 grote en 12 kleinere units en voor de televisie 12 grote units met een registratiewagen en 9 zogenaamde camerawagens. Deze laatste zijn bestemd voor het journaal en kleinere reportages. Bij de tv-wagens wordt de grootte intern uitgedrukt in het aantal camera's dat de wagen voert. De NOS heeft vier hele grote camerawagens. Op zo'n "trein" werken ruim 35 man.

 

Alle soorten programma's

 

Je mag wel zeggen dat de wagens zeer intensief worden gebruik. Ze zijn bijna letterlijk 24 uur per etmaal inzetbaar voor alle mogelijke soorten van programma's. Denk maar eens aan het journaal, maar bijvoorbeeld ook aan calamiteiten, sport-evenementen zoals voetbal, races op Zandvoort of de Elfstedentocht of aan Sterrenslag, de Willem Ruis-show en vult u de rest zelf maar in. Per jaar wordt met zo'n productiemiddel slechts 15.000 km afgelegd. Er worden per "trein" gemiddeld twee programma's per week gemaakt en, om nog even bij de cijfertjes te blijven, er wordt jaarlijks in zo'n rijdende studio 200 km aan videoband opgenomen. De meerijdende materiaalwagen vervoert onder andere schijnwerpers en andere verlichting, gereedschappen en regenpakken voor de bemanning.

 

Overnames facilitair bedrijf

 

Het facilitair bedrijf van de NOS is overgenomen door het facilitair bedrijf NOB in Hilversum. De NOS-25, of wel reportagewagen nummer 404, is overgegaan naar dit bedrijf. Inmiddels is ook het NOB overgenomen en wel door United Broadcast Facilities dat ook in Hilversum is gevestigd. De genoemde wagen doet geen dienst meer bij het laatste bedrijf, maar is overgenomen door Videohouse in Vilvoorde (BelgiŽ) en doet daar nog steeds dienst. Als u ons kunt informeren over en/of u ons kunt helpen aan foto's van deze bijzondere vrachtauto's, dan vernemen wij dit graag van u.

 

 

 

 

Het model is in aanbouw, maar wij zoeken nog steeds foto's van deze DAF 2100 reportagewagen 404. Als u ons kunt helpen aan foto's en/of tekeningen van deze auto, stuur ons dan a.u.b. een e-mail. Bij voorbaad dank.

 

 

 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 1985/2012

FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, NOS/NOB / HILVERSUM - COPYRIGHT © 1985/2012

FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT © 2004/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN