DAF 1100 EN 1300 TURBO - 1986

 

Een groot aantal nieuwe componenten kenmerken de nieuw series 1100 en 1300 van daf trucks.

Het zijn - in de klasse 10 ton en 12 ton - moderne voertuigen die geheel zijn toegesneden op de hoge eisen en de gevarieerde behoeften van de professionele distributiesector. De belangrijkste elementen zijn de compleet nieuwe 6,2 liter dieselmotoren en de daarop aansluitende componenten van de aandrijflijn.

Daarin profiteren deze voertuigen mee van de ervaringen van de zware klasse.

Een belangrijk winstpunt is verder het zeer geavanceerde ECAS, een door DAF Trucks ontwikkelde, elektronische bediende tuchtvering.

 

motoren

 

het hart van de voertuigen in de 1100 en de 1300 wordt gevormd door geheel nieuwe dieselmotoren van 6,2 liter. Er zijn twee versies: de DNTD 620 Turbo met een maximum vermogen van 116 kw of 158 pk bij 2600 toeren per  minuut en een maximum koppel van 510 nm of 52 mkg bij 1700 toeren; de DNT 620 Turbo van 132,5 kw of 180 pk bij 2600 en een maximum koppel van 585 nm of 60 mkg bij 1700 toeren.

De 10 tons 1100 is voerzien van de DNTD - motor terwijl de 12 tons 1300 twee uit voeringen kent :met de DNTD en met de DNT. Met gebruikmaking van de nieuwste cad/cam-technieken zijn de motorenconstructeurs van daf trucks in staat geweest een serie motoren te ontwikkelen met maximale bedrijfszekerheid en lange levensduur en met een optimaal evenwicht tussen prestatie en zuinigheid  de hoge normen die daf aanlegt, konden worden gehaald door verfijnde constructies van vrijwel alle onderdelen van de motor (en de aandrijflijn). Voorbeeld maatregelen teverhoging van de zuinigheid  hadden onder andere betrekking op de inlaat - en uitlaatkanalen in de cilinderkop, de nieuwe verstuivers, de toegepaste turbo, de kleppen en de klepzitting.

 

aandrijflijn

 

Via de koppeling, een gesynchroniseerde versnellingsbak met 5 of 6 versnellingen en met een desgewenst een voorschakelbak op de 6 -bak (of de ook leverbare automaat) en de aandrijfas komen we bij de geheel nieuwe achterassen: -type 716 voor de 1100 ;

-type 924 voor de 1300 .

Door combineren van componenten kunnen aandrijflijnen worden gekozen die:

- een pittige acceleratie hebben, zodat snel en soepel aan het drukke stadverkeer kan worden deelgenomen :

- een hoge trekkracht leveren;

- een juiste afstemming kennen tussen motortoerental en snelheid met als resultaat een laag brandstof verbruik;

- een laag geluidsniveau hebben .

 

chassis

 

De (onbeladen) chassishoogte is bij de 1100 - serie slechts 0,77 meter bij de 1300 meet hij 0,81 meter; bij toepassing van luchtvering kan deze maat zelfs nog kleiner uitvallen.

Het opbouwen is gemakkelijk, omdat al een gatenpatroon aanwezig is voor de bevestiging van de opbouw en omdat het chassis overal even breed is en volledig vlak zonder uitstekels. Elektrische aansluitingen voor de opbouw zijn eenvoudig te maken. De componenten zijn goed bereikbaar, ook bij het opgebouwde voertuig. De uitgekiende constructie van vering en asophanging, schokdempers en stabilisatoren zorgt voor een hoog veercomfort voor chauffeur en lading, voor veiligheid en een laag eigen gewicht, voor onderhoudsvriendelijkheid en een lange levensduur.

 

cabine

 

De kantelcabine die op de 1100 en 1300 word toegepast is in het professioneledistributietransport van groot belang. Het goede uitzicht wordt bereikt met grote ruiten en een viervoudige ”bespiegeling” de cabinevloer is nagenoeg vlak, zodat de chauffeur gemakkelijk kan doorschuiven naar de trottoirkant. In verband met het veelvuldig in- en uitstappen is een krachtige installatie ingebouwd voor verwarming en luchtverversing.

Het geluidsniveau in de cabine is laag door de inkapseling van het motorgeluid en een goede afdichting van de doorvoerpunten van de bedieningsorganen. het werk van de chauffeur  wordt verder onveranderde vergemakkelijkt door de stuurbekrachtiging ,de volledige gesynchroniseerde 5 of 6 versnellingsbak en de vele opbergruimten  voor papieren en  persoonlijke spullen. Het is samengevat, een veilige, sfeervolle en comfortabele cabine.

 

 

ECAS, handzaam vernuft

 

de voertuigserie 1100, 1300, 1700 en 1900 kunnen allemaal worden uitgevoerd met luchtvering.

Bij de eerste drie series wordt dat dan een uitvoering met twee balgen, de 1900 heeft een vierbalgs.

 

Deze luchtvering is aanzienlijk geperfectioneerd, omdat hij uiterst gemakkelijk (vanuit de cabine, meer ook op afstand) te bedienen is en zeer snel en nauwkeurig werkt. Dit is mogelijk door de toepassing van ECAS, electrnically controlled air suspension, weer een vernuftig staaltje van zeer geavanceerde elektronicatoepassing door daf trucks.

Tijdens het rijden worden de verticale krachten door de twee/vier ver naar buiten geplaatste luchtbalgen opgenomen, waarbij geheel vernieuwde constructie en de elektronica er voor zorgen dat het systeem onmiddellijk reageert en de balgen meteen belucht of ontlucht worden worden.

De lading krijgt dus niet de tijd om te gaan schommelen. Bij zeer snellenwisselingen wordt echter niet direct bijgestuurd, zodat wordt voorkomen dat onnodige lucht wordt verbruikt. De afstandsbediening die aan het nieuwe systeem is gekoppeld, maakt het mogelijk de hoogte van het chassis bij het laden en lossen gemakkelijk in te stellen op een bepaald niveau. Het  bedieningskastje kan zonder problemen ook buiten de cabine gehanteerd worden. De elektronica zorgt tijdens het laden en lossen automatisch voor handhaving van het ingestelde niveau, totdat de neutrale stand weer wordt geactiveerd. vanuit de neutrale stand kan het chassis met deze luchtvering 9 cm omlaag worden gebracht en 12 cm omhoog, bij de voertuigen uit de 1900-serie zelfs 13 cm.

 

ECAS versterkt de bekende voordelen van luchtvering, zoals:

 

-snel en eenvoudig opnemen en neerzetten van wissellaadbakken.

-eenvoudige aanpassing van de laadvloerhoogte aan de hoogte van het laadperron.

-volumewinst door de grotere effectieve opbouwhoogte, omdat de chassishoogte gelijk blijft, ongeacht de beladingsgraad.

-gelijkblijvende soepele vering onafhankelijk van de beladingsgraad.

-comfort voor de chauffeur .

-bescherming van de lading.

-eenvoudige constructie met gering en eenvoudige onderhoud en lange levensduur .

 

ECAS versnelt de hef en daaltijden met maximaal 63%. Het biedt een blijvende niveauregeling bij elk ingesteld niveau, terwijl een zeer nauwkeurige instelling mogelijk is. Het geringe luchtverbruik, de gemakkelijke bediening en de lange levensduur  maken de bedrijfszekere en onderhoudsvrije ECAS tot een uiterst nuttig hulpgereedschap in het distributievervoer.

 

 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 1986-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT © 1986/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012

 

INTRODUCTIE

Introductie:  W.R. NIJHOLT

Introductie:  J.H. VAN DE BERG

 

In memoriam:  HEIT en MEM

In memoriam:  PATRICIA

 

E-mail:   teamdafverzamelaar@gmail.nl

 

TEAM DAF VERZAMELAAR

THUIS

AGENDA

GEZOCHT MODELLEN

TE KOOP MODELLEN

NIEUWE MODELLEN DAF

 

IAA SHOW FRANKFURT - 2000

DAF 95 XF LONGLINE

 

CLUBBLAD

-   -   -

DAF BOEKEN - MAGAZINES

DAF BOEKEN

DAF IN ACTION

DAF SCREENSAVER 2011

DAF SCREENSAVER 2012

 

DAF JUBILEA

75 JAAR DAF - 2003

80 JAAR DAF - 2008

80 plus JAAR DAF

50 JAAR DAF MOTOREN - 2008

60 JAAR DAF TRUCKS - 2009

 

DAF WETENSWAARDIG

250.000 DAF TRUCKS - 1984

LEYLAND-DAF LTD - 1987/1993

 

DAF CONCEPT - PROTOTYPE

DAF Xtreme Future Concept

DAF Future Concept Vehicle

 

DAF TECHNIEK

DAF SPACE CAB - 1985

DAF ATi MOTOR - 1985

DAF MX t/m FR MOTOR - 2009

-   -   -

DAF NIEUWE TECHN - SERIE

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2007

DAF LF HYBRIDE TECHN - 2010

 

? SERIE ?

-   -    -

DAF 400 SERIE

DAF 400 SERIE - 1987

 

DAF 900-1100-1300-1500-

     1900-2100-2300-2800-

     3300-3600 SERIE

DAF 900 ,1100, 1300 ,1500 - 1986

DAF 2100 NOS/NOB - 1985

DAF 2800 - 1974/1984

 

DAF LF SERIE

DAF LF SERIE - 2001

DAF LF SERIE - 2007

DAF LF SERIE - 2009

DAF LF SERIE - 2011

 

DAF LF HYBRID - 2011

 

DAF 65-75-85 SERIE

DAF 65, 75, 85 - 1992/1993

 

DAF CF SERIE

DAF CF SERIE - 1998

DAF CF SERIE - 2000

DAF CF SERIE - 2007

DAF CF SERIE - 2009

DAF CF SERIE - 2011

 

DAF 95-95 XF SERIE

DAF CONCEPT 95 - 1988

DAF 95 XF SERIE 1 - 1998

DAF 95 XF SERIE 2 - 2002

DAF 95 XF LIMITED ED. - 2002

 

DAF XF 105 SERIE

DAF XF 105 SERIE - 2006

DAF XF 105 SERIE - 2007

DAF XF 105 SERIE - 2009

DAF XF 105 80TH ANN. - 2009

DAF XF 105 SERIE - 2011

-   -   -

DAF SPECIALE UITVOERING

DAF LF/CF MET VDL OPBOUW

 

DAF BRANDWEER

DAF BRANDWEER - 2011

 

DAF BUS

KONINKLIJKE BUS DAF SB 220

DAF SB 220, VSL UITVOERING

DAF MB 230, STREEKBUS

DAF SBR 3000 SERIE, DEMO

DAF SBR 3000, TOURINGCAR

DAF MB 230, SB/SBR 3000

DAF TB 2100 - 1984

DAF BOVA FUTURE, TOUR.CAR

 

DAF-GINAF

GINAF MAG 2800 - 1984

 

DAF-TATRA

TATRA PHOENIX - 2011

 

DAF SPECIAL PRODUCTS

LANDINGSGESTEL VLIEGTUIG

-   -   -

DAF TESTBAAN

DAF TESTBAAN ST OEDENRODE

DAF TESTBAAN BUITENLAND

 

DAF IN DE SPORT

DAF 555 RALLYSPORTAUTO

DAF FINA RACING TEAM

PARIJS-DAKAR 1981-2011

ERELIJST JAN DE ROOY

 

DE ROOY

DE ROOY TRANSPORT

DE ROOY LOGISTICS

 

BLIK OP DE WEG

SUPERFAN MET 'BLIKAUTO'S'

 

IVECO

IVECO INTRODUCTIE - 2012

-   -   -

TEAM DAF VERZAMELAAR - SHOWS

FIETS  4  DAAGSE - 2010

 

ROEL BOTTEMA DGN - 2007

ROEL BOTTEMA DGN - 2008

ROEL BOTTEMA DGN - 2010

 

DAF MUSEUM EINDH. - 2008

DAF MUSEUM EINDH. - 2009

DAF MUSEUM EINDH. - 2011

 

HOBBY BEURS LEEUW. - 2007

HOBBY BEURS LEEUW. - 2008

HOBBY BEURS LEEUW. - 2009

HOBBY BEURS LEEUW. - 2011

 

30-JARIG JUBILEUM

ROEL BOTTEMA DGN - 2005

DAF MUSEUM EINDH. - 2005

HOBBY BEURS LEEUW. - 2005

WALIBI WORLD - 2005

 

TEAM DAF VERZAMELAAR - DIVERSEN

link:  Team Daf Verzamelaar
         op hyves.nl

link:  DIVERSE WEBSITES

 

sponsor:  COPYSHOP  WOLVEGA

sponsor:  PRIMERA  WOLVEGA

sponsor:  TROOST & DE BOER,
                WOLVEGA

sponsor:  WOCO,  WOLVEGA

sponsor:  HAAIMA-PEUGEOT,
                LEEUWARDEN

sponsor:  BO-RENT,  HEERENVEEN

sponsor:  PRAXIS,  HEERENVEEN

sponsor:  FRANS AUTOGLANS

website DE ROOY TRANSPORT

website DE ROOY LOGISTICS

website DAF TRUCKS N.V.

         DIVERSE BEDRIJVEN