60 JAAR DAF TRUCK-PRODUCTIE

 

 

60 jaar DAF truck-productie

Eerste vrachtwagenchassis geleverd op 28 juli 1949

 

 

 

 

"De eerste in serie gebouwde vrachtauto van de N.V. Van Doorne’s Automobielfabriek te Eindhoven is gisteren in het licht der openbaarheid gekomen", berichtte de Nederlandse Transport Courant op 29 juli 1949. In de fabriek die in aanbouw was, zouden in 1950 2.000 vrachtwagens gebouwd moeten worden, een schril contrast met de ruim 65.000 DAF-trucks die de fabrieken in Eindhoven en Leyland (Groot-Brittannië) in 2008 verlieten.

 

DAF speelde aan het einde van de jaren veertig van de vorige eeuw in op de grote behoefte aan transportmaterieel. Bij de onderneming die in 1928 door Hub van Doorne was opgericht en sinds 1933 naam had gemaakt met de productie van aanhangwagens (Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek), verliet op 28 juli 1949 het eerste vrachtwagenchassis de fabriek. Dat jaar moesten er nog 500 trucks gebouwd worden. Met de ingebruikname van de nieuwe fabriek in januari 1950, kon de productie verhoogd worden naar 2.000 en later 4.000 trucks per jaar.

 

Het leveringsprogramma bestond aanvankelijk uitsluitend uit 3- en 5-tons uitvoeringen. Geleverd werden chassis, motor, assen en de bekende grille met zeven chromen strepen; onafhankelijke lokale carrosseriebouwers zorgden voor de cabine en specifieke opbouw. Vanaf 1953 werden echter ook de cabines 'af fabriek' geleverd, waarbij de luxe versie zich onderscheidde door interieurverlichting en een tweede ruitenwisser. Op 3 mei van dat jaar werd het 10.000-ste truck-chassis geleverd.

 

 

 

Toonaangevend in motorenontwikkeling
De eerste generaties DAF trucks waren uitgerust met Hercules benzine- en Perkins-dieselmotoren. In 1956 werd echter besloten de motoren zelf te gaan produceren. Eind 1957 werd daartoe een compleet nieuwe motorenfabriek geopend waar in licentie Leyland-motoren werden geproduceerd. Op basis daarvan ontwikkelde DAF hier snel eigen motoren uit en werd de basis gelegd van DAF’s toonaangevende positie op het gebied van motorenontwikkeling.

 

DAF was in 1959 één van de allereerste fabrikanten die een turbocompressor toepaste op dieselmotoren in vrachtwagens. In 1973 was DAF de eerste truckfabrikant ter wereld met interkoeling voor meer vermogen en koppel bij een gunstig brandstofverbruik. Daarmee liep de Eindhovense truckproducent tien jaar voor op de concurrentie. Dankzij haar vooruitstrevende motortechnologie heeft DAF ook altijd voorop gelopen op gebied van uitlaatgasemissie-eisen. Zo was de onderneming in 2006 één van de eerste truckproducenten die al haar modellen al met Euro 5 emissiewaarden aanbood, die pas vanaf oktober 2009 wettelijk verplicht zijn. Bovendien biedt DAF sinds 2008 al haar trucks ook aan met dieselmotoren die voldoen aan de nog strengere EEV-norm, waarvan tot voor kort werd aangenomen dat die alleen met gasmotoren te realiseren was.

 

'Moeder internationale wegtransport'
Halverwege jaren vijftig kwam in Europa het internationale transport op gang en ontwikkelden met name de Nederlandse vervoerders zich tot de vrachtvaarders van Europa. DAF introduceerde daarvoor in 1957 een nieuwe serie zware truck-chassis, de DO-serie, die ook leverbaar werd met slaapcabine. Dat DAF het belang van een hoog chauffeurscomfort als geen ander onderkende, bleek toen de onderneming in 1962 speciaal voor het internationale vervoer op de RAI van Amsterdam de revolutionaire 2600 onthulde. Die onderscheidde zich door een onovertroffen interieurruimte, een groot glasoppervlak en een voor die tijd ongekend riante slaapcabine.

 

Sindsdien heeft DAF altijd de toon gezet op het gebied van chauffeurscomfort. In 1985 introduceerde de onderneming op haar topmodellen de zogeheten 'Space Cab'-uitvoeringen met een verhoogd dak voor nog meer ruimte voor de chauffeur om in te werken, wonen en slapen. In 1994 presenteerde DAF met de 'Super Space Cab' de overtreffende trap in chauffeurscomfort en interieurruimte. De 'Super Space Cab' van het huidige topmodel XF105 is één van de ruimste cabines op de markt.

 

De XF105 werd gekozen tot 'International Truck of the Year 2007' en het was voor DAF de derde keer in tien jaar tijd dat de onderneming deze meest prestigieuze onderscheiding in de truckindustrie in ontvangst mocht nemen. Nadat de 95XF al was gekozen tot 'International Truck of the Year 1998', kreeg DAF's populaire LF-serie voor het distributietransport deze onderscheiding voor 2002.

 

 

 

 

Sleutels tot het succes
Aan het einde van de jaren tachtig werden in Eindhoven per jaar zo'n 18.000 trucks geproduceerd, aan het einde van de jaren negentig waren dat er zo'n 25.000. In de eerste jaren van het nieuwe millennium nam de productie in Eindhoven toe tot bijna 31.000 voertuigen in 2004. De onderneming stapelde record op record. In 2008 werden in Eindhoven bijna 40.000 middelzware en zware trucks geproduceerd. Daarnaast werden bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië ruim 12.000 voertuigen uit de LF-serie en nog eens meer dan 12.700 trucks uit de CF- en XF105-series geassembleerd, wat de totale productie op bijna 65.000 eenheden bracht.

 

De doelstelling om transportoplossingen van de hoogste kwaliteit te ontwikkelen en te produceren, is uitgegroeid tot het handelsmerk van DAF. Het is één van de belangrijke sleutels tot het succes van de onderneming. Nieuwe productontwikkelingen zijn altijd gedreven door het uitgangspunt om klanten en chauffeurs toegevoegde waarde te bieden. Door voortdurend te luisteren naar klanten en chauffeurs, heeft DAF niet alleen moderne, efficiënte trucks ontwikkeld voor de laagste operationele kosten, de hoogst mogelijke transportefficiëntie en een optimaal chauffeurscomfort, maar ook een breed pakket aan diensten achter het product.

 

 BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - 28 07 2009 ©


 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 2009-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT © 2009/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012