DAF 50 JAAR STERK IN MOTOREN

 

 

Exact vijftig jaar ontwikkelt en produceert DAF haar eigen motoren. In die tijd heeft de onderneming een ijzersterke reputatie opgebouwd op het gebied van duurzaamheid, betrouwbaarheid, brandstofeconomie en lage emissiewaarden.

Volg hieronder de tijdlijn ...

 

 


1957 DD575: in licentie gebouwde Leyland 0.350.
5,75 liter. 105 pk.
1959 DS575: eerste DAF motor met turbo.
5,75 liter. 122 kW/165 pk.
1968 DKA 1160: 11,6 liter. 184 kW/212 pk.
Getunede inlaatpijpen voor extra vermogen zonder turbo.
1973 DKS 1160: Wereldprimeur: eerste truckmotor met turbo-interkoeling.
11,6 liter. 228 kW/310 pk.
1974 DKTL 1160: liggende motor voor ondervloertoepassing in bussen.
11,6 liter. 186 kW/252 pk.
1975 DH 825: 8,25 liter. 116 kW/156 pk.
1987 WS: ATi, tegelijk geļntroduceerd met DAF 95.
11,6 liter. Vermogens tot 282 kW (383 pk).
Uiteindelijk zelfs tot 315 kW (400 pk).
1997 XF: eerste DAF motor met vier kleppen per cilinder.
12,6 liter. Vermogens tot 355 kW (480 pk).
2000 PE: elektronische geregelde inspuiting.
9,2 liter. Vermogens tot 265 kW (360 pk).
2002 XEC: elektronisch geregelde inspuiting.
12,6 liter. Vermogens tot 390 kW (530 pk).
2006 PACCAR PR: doorontwikkeling van PE motor met MX-inspuittechniek.
9,2 liter. Vermogens tot 265 kW (360 pk).
2006 PACCAR MX motor.
12,9 liter. Vermogens tot 375 kW (510 pk).

 

 

 BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - 2008 ©


 

 

BRON: DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN - COPYRIGHT © 2008-2012
FOTO'S GEMAAKT DOOR DAF TRUCKS N.V. / EINDHOVEN, FOTO'S MODELLEN WR NIJHOLT - COPYRIGHT © 2008/2012

© copyright team daf verzamelaar - alle rechten voorbehouden 2004-2012